Musk har en “super app” plan til Twitter – X App.

Musk har en “super app” plan til Twitter – X App.

16. oktober 2022 Slået fra Af admin

I flere måneder har Teslas og SpaceX’s administrerende direktør udtrykt interesse for at skabe sin egen version af Kinas WeChat – en “super app”, der udfører videochat, beskeder, streaming og betalinger – for resten af ​​verden.

Elon Musk har en forkærlighed for bogstavet “X”. Han kalder sin søn med sangeren Grimes , hvis egentlige navn er en samling af bogstaver og symboler, “X”. Han kaldte det firma, han oprettede for at købe Twitter , “X Holdings”. Hans raketfirma er naturligvis SpaceX.

Nu har han tilsyneladende også til hensigt at omdanne Twitter til en “alt-app”, han kalder X.

Appen X – Elon Musk

I månedsvis har Teslas og SpaceX’s administrerende direktør udtrykt interesse for at skabe sin egen version af Kinas WeChat – en “super app”, der laver videochat, beskeder, streaming og betalinger – for resten af ​​verden.. I det mindste, dvs. når han er færdig med at købe Twitter efter måneders juridiske konflikter om den købsaftale på 44 milliarder dollar, han underskrev i april.

Der er kun nogle få forhindringer. For det første er det, at et Musk-ejet Twitter ikke ville være det eneste globale selskab, der forfølger dette mål, og i virkeligheden sandsynligvis ville indhente sine rivaler. Dernæst er spørgsmålet, om nogen virkelig vil have en Twitter-baseret alt-app – eller enhver anden super-app – til at begynde med.

Start med konkurrencen og forbrugernes efterspørgsel. Facebook-forælderen Meta har brugt år på at forsøge at gøre sin flagskibsplatform til en destination for alt online ved at tilføje betalinger, spil, shopping og endda datingfunktioner til sit sociale netværk. Indtil videre har det kun haft ringe succes; næsten alle indtægter kommer stadig fra reklamer.

Andre virksomheder har prøvet, dog uden held.

Google, Snap, TikTok, Uber og andre har også forsøgt at hoppe med på super app-vognen og udvide deres tilbud i et forsøg på at blive uundværlige for folk, mens de går i gang med deres hverdag. Ingen har sat verden i “brand indtil videre”, ikke mindst fordi folk allerede har en række apps til deres rådighed til at håndtere indkøb, kommunikation og betalinger.

Relaterede indlæg  Twitter X logo rebranding proces, gør X appen "Everything" klar

“Gamle vaner er svære at bryde, og folk i USA er vant til at bruge forskellige apps til forskellige aktiviteter,” sagde Jasmine Enberg, hovedanalytiker hos Insider Intelligence. Enberg bemærker også, at super-apps sandsynligvis ville suge flere personlige data op ad gangen når tilliden til sociale platforme er blevet væsentligt forringet.

At købe Twitter er en accelerator til at skabe X, alt-appen

Musk startede den seneste spekulationsrunde den 4. oktober, den dag han vendte sine forsøg på at komme ud af aftalen og meddelte, at han trods alt ville erhverve Twitter. “At købe Twitter er en accelerator til at skabe X, alt-appen,” tweetede han uden yderligere forklaring.

Men han har i det mindste givet lidt flere detaljer tidligere. Under Teslas årlige aktionærmøde i august fortalte Musk publikum på en fabrik i nærheden af ​​Austin, Texas, at han tror, ​​han “har en god fornemmelse af, hvor han skal pege ingeniørteamet med Twitter for at gøre det bedre.”

Og han har givet nogle stærke hints om, at håndtering af betalinger for varer og tjenester ville være en vigtig del af appen. Musk sagde, at han har en “stor vision” for, hvad X.com, en onlinebank, han startede tidligt i sin karriere, som til sidst blev en del af PayPal, kunne have været.

“Selvfølgelig kunne det startes fra bunden, men jeg tror, ​​at Twitter vil hjælpe med at accelerere det med tre til fem år,” sagde Musk i august. “Så det er noget, som jeg troede ville være ret nyttigt i lang tid. Jeg ved, hvad jeg skal gøre.”

Men det er ikke klart, at WeChat’s succes i Kina betyder, at den samme idé ville blive oversat for et amerikansk eller globalt publikum. WeChat-brug er næsten universel i Kina, hvor de fleste aldrig havde en computer derhjemme og gik direkte over til at gå online med mobiltelefon.

Relaterede indlæg  Sådan får du det gamle Twitter logo tilbage, via et Chrome plugin

WeChat drives af teknologigiganten Tencent Holding Ltd

WeChat drives af teknologigiganten Tencent Holding Ltd., platformen har gjort sig selv til en one-stop-shop for betalinger og andre tjenester og begynder at konkurrere inden for underholdning. Det er også en platform for sundhedskode-apps, som offentligheden skal bruge for at forhindre spredning af sygedomme.

Kina har 1 milliard internetbrugere, og næsten alle går online med mobiltelefon, ifølge det regering sanktionerede China Internet Network Information Center. Kun 33 % bruger overhovedet stationære computere – og for det meste ud over mobiltelefoner. Tencent siger, at WeChat havde 1,3 milliarder brugere på verdensplan i slutningen af ​​juni.

WeChat har tilføjet videoopkald og andre beskedfunktioner samt shopping, underholdning og andre funktioner. Offentlige myndigheder bruger det til at udsende sundheds-, trafik- og andre meddelelser. WeChats betalingsfunktion er i mellemtiden så udbredt, at kaffebarer, museer og nogle andre virksomheder nægter kontanter og kun vil tage imod betaling gennem WeChat eller den rivaliserende Ant-app.

Der er ingen sammenlignelig app i USA på trods af teknologivirksomheders indsats.

 

Elon Musk: SpaceX vil fortsætte med at finansiere Ukraine’s Starlink internet