Spil firmaet “Unity” undskylder for prisstigningerne.

Spil firmaet “Unity” undskylder for prisstigningerne.

18. september 2023 Slået fra Af admin

Unity, den meget udbredte spilmotor, befandt sig i centrum af kontroversen med sin introduktion af en ny prismodel med et Runtime Fee . 

Denne beslutning sendte chokbølger gennem spiludviklersamfundet og udløste forargelse og bekymringer om dens implikationer. Unitys svar på dette tumult er blevet mødt med skepsis og krav om forandring.

Unitys nye politik involverer at opkræve et gebyr for hver spilinstallation på tværs af alle understøttede platforme. 

Skabere er forpligtet til at betale dette gebyr for hver download, og det er baseret på antallet af gange, et kvalificerende spil eller app downloades.

Gebyret gælder ikke kun for direkte downloads, men også for spil distribueret via streaming. Forskellige regioner har forskellige gebyrstrukturer, hvor nye markeder står over for lavere runtime gebyrer.

Unity træder tilbage

Unitys Runtime Fee-politik har udløst intens tilbageslag i spiludviklingssamfundet. Den primære kilde til frustration ligger i, at Unity opkræver pr. installation, ikke pr. salg. Dette betyder, at udviklere kan blive opkrævet flere gange for en enkelt bruger, der downloader og installerer et spil gentagne gange. Denne tilgang har rejst bekymringer. Unity har endelig udtalt sig om dette.

Unity delte følgende xeet i dag:

Udviklere var bekymrede

Udviklere er bekymrede for potentiel “installationsbombning”, hvor brugere ondsindet downloader og afinstallerer et spil flere gange for at skade udviklere økonomisk. Dette kan også påvirke spil, som brugere køber, installerer og derefter refunderer. 

Politikens sporing af piratkopierede spil har også rejst spørgsmål om retfærdighed og lovlighed.

Fremtrædende spiludviklere, såsom Mega Crit og Massive Monster, har udtrykt deres bekymringer over Unitys Runtime Fee, og betegner det som skadeligt for udviklere og et tillidsbrud.

Unitys svar, der indikerer, at udviklere kun vil blive opkrævet for den indledende installation og undtager visse scenarier, har ikke fuldt ud adresseret fællesskabets klager.

Som et resultat af Unitys kontroversielle prismodel kan nogle udviklere overveje at skifte til alternative spilmotorer som Godot eller Epic’s Unreal Engine, som tilbyder mere favorable prisstrukturer.

Portering af spil til forskellige motorer kan dog være tidskrævende og ressourcekrævende, hvilket potentielt kan forårsage forsinkelser i spiludgivelser.