Netflix tiltrak 2,4 millioner nye abonnenter på verdensplan i 3. kvartal 2022
Netflix vendte kundetab og leverede et lidt mere bullish udsigter end Wall Street forventede, idet en ny annonceunderstøttet streamingmulighed ville hjælpe med at tiltrække 4,5 millioner abonnenter ved årets udgang.
Fra juli til september tiltrak Netflix 2,4 millioner nye abonnenter på verdensplan, mere end det dobbelte af de 1,07 millioner konsensusprognoser fra analytikere.
Nye afsnit: bla. Stranger Things
I løbet af kvartalet udgav Netflix de sidste afsnit af sci-fi-hittet Stranger Things plus seriemorder-serien Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story , som blev en af Netflix’ mest sete serier gennem tiderne.
Streaminggiganten arbejder på at sætte gang i medlemsvæksten efter et pludseligt fald i første halvdel af året, hvor virksomhedens abonnentbase faldt med 1,2 millioner midt i en nedadgående global økonomi og voksende konkurrence om onlinevideoseere. Netflix har nu i alt 223,1 millioner abonnenter rundt om i verden
De fleste etablerede tjenester er holdt op med at vokse i USA, hvor markedet er nået toppen. Nyere deltagere, såsom Paramount Globals Paramont+, tager markedsandele takket være live sportsprogrammering.
Hård konkurrence omkring kunderne
I sit kvartalsvise brev til aktionærerne bemærkede Netflix, at rivaliserende medievirksomheder taber penge, når de forsøger at tiltrække streaming-seere.
“Vores konkurrenter investerer massivt for at skabe abonnenter og engagement, men det er svært at opbygge en stor succesfuld streamingforretning,” hedder det i brevet.
Netflix estimerede, at konkurrenterne ville ende 2022 med et samlet driftstab på “godt over 10 milliarder dollars” sammenlignet med Netflixs årlige driftsresultat på 5 milliarder USD til 6 milliarder USD.
For tredje kvartal toppede Netflix Wall Streets prognoser med en omsætning på 7,9 milliarder dollar, en stigning på 6 procent fra et år tidligere. Indtjeningen var $3,10 pr. aktie.
Netflix forventer en omsætning på 7,8 milliarder dollars
Virksomhedens prognose på 4,5 millioner kundeafhentninger ved udgangen af 2022 kom lidt foran Wall Street-estimaterne, som i gennemsnit havde været på 4,2 millioner. For fjerde kvartal forventer Netflix en omsætning på 7,8 milliarder dollars – et sekventielt fald, som det skyldte den stærke værdi af den amerikanske dollar.
Netflix lancerer i begyndelsen af november en streamingplan for $7 pr. måned med reklamer, for at tiltrække omkostningsbevidste kunder. Walt Disney , Warner Bros Discovery og andre virksomheder tilbyder også, eller planlægger at tilbyde, annonceunderstøttede muligheder i kampen om publikum.
“Vi tror på, at vores medlemmers evne til at fordybe sig i en historie fra start til slut øger deres nydelse, men også deres sandsynlighed for at fortælle deres venner, hvilket så betyder, at flere ser, deltager og bliver hos Netflix,” sagde selskabet.
En ny sæson af britisk royalty-drama The Crown og en efterfølger til 2019-filmen Knives Out vil også blive udgivet i løbet af fjerde kvartal.
Der er lukket for kommentarer.