Sådan retter du OneDrives fejlmeddelelse “Din konto er i øjeblikket ikke tilgængelig”.
Forleden dag blev jeg informeret via en meddelelse i Windows 11 om, at jeg ikke længere var logget ind på den tilknyttede OneDrive-konto. Da jeg åbnede OneDrive-webstedet for at kontrollere kontostatus, modtog jeg følgende fejlmeddelelsen
“Din konto er i øjeblikket ikke tilgængelig” i stedet for en liste over de hostede filer.
Forsøg på at logge på i Windows virkede heller ikke. En kontrol af Microsoft-kontoen afslørede dog, at den fungerede uden problemer. Jeg var i stand til at logge ind og ud af Microsoft-kontoen, både på Windows og på nettet, og jeg kunne få adgang til alle tjenester.
Kun OneDrive så ud til at være påvirket.
Din OneDrive eller profil er blokeret?
Microsofts fejlmeddelelse er, som det meste af tiden, ikke særlig nyttig, da den er for generisk til at være til stor nytte.
Det begynder med følgende udsagn: “Din OneDrive eller din profil er muligvis midlertidigt blokeret, fordi den har oplevet en usædvanlig stor mængde trafik. I dette tilfælde vil blokeringen blive fjernet efter 24 timer”
Det følgende er en anden sætning, der angiver andre årsager, der kan have ført til den midlertidige kontosuspendering:
“Den kan også være blevet taget offline på grund af mistænkelig aktivitet eller en overtrædelse af Microsoft-serviceaftalen”
Med andre ord vises fejlen enten fordi en “usædvanlig stor mængde trafik” er blevet bemærket af Microsoft, på grund af “mistænkelig aktivitet”, eller på grund af en “overtrædelse af Microsofts serviceaftale”.
Men hvorfor vises fejlen?
Ikke så nyttigt i søgen efter at finde ud af, hvorfor fejlen vises. Årsagerne til at låse kontoen spænder fra aktivitet, som ejeren af kontoen muligvis ikke har kontrol over til formodede overtrædelser af vilkårene for brug.
Sidstnævnte spænder fra deling af ophavsretligt beskyttede filer, spam og phishing til enhver anden aktivitet, som Microsoft betragter som en overtrædelse af vilkårene.
Det kan også blive udløst, hvis en anden formåede at få adgang til kontoen, eller hamrede kontoen med login-forsøg.
Mens nogle OneDrive-brugere kan have en mistanke, kan andre være blevet ramt af beskeden uden varsel eller nogen anelse om, hvorfor den vises.
Her er, hvad der sker, når Microsoft låser OneDrive-kontoen
- Det er ikke længere muligt at logge ind på OneDrive-kontoen.
- OneDrive desktop-appen mangler enhver funktion, der kræver onlineforbindelse. Filer, der er tilgængelige på det lokale system, forbliver tilgængelige, men enhver fil, der kun hostes online, kan ikke længere tilgås.
- Filsynkronisering, download eller upload er ikke længere muligt.
De følgende afsnit giver forslag, der kan hjælpe med at løse problemet og genvinde adgang til OneDrive og kontoen. Der er også en liste med forslag til allersidst, som kan hjælpe med at undgå nedfald af midlertidige eller permanente kontoforbud.
Rettelse 1: Tjek den seneste kontoaktivitet
Microsoft holder styr på succesfulde og mislykkede OneDrive-login- og synkroniseringsforsøg. Du kan få adgang til det med et klik på dette link , som fører til Microsofts websted.
Du kan også få adgang til denne supportside og klikke på linket der, hvis du foretrækker det.
Denne side fungerer kun, hvis Microsoft-kontoen stadig er aktiv. Der viser Microsoft alle mislykkede og vellykkede log-ins og synkroniseringsforsøg i kronologisk rækkefølge.
Gå listen igennem, og sørg for, at der ikke er nogen succesfulde logins fra uautoriserede enheder. Et klik udvider datasættet og oplysningerne, herunder hvorfor et login mislykkedes.
En mulighed, der er tilgængelig på siden, er, at du kan vælge “beskyt din konto” for hvert mislykket login eller synkronisering; dette informerer Microsoft om denne særlige aktivitet.
Fix 2: Vent i 24 timer
Microsoft bemærker i OneDrive-fejlmeddelelsen, at en af årsagerne til det midlertidige kontoforbud er en stor mængde trafik. Denne låsning af kontoen kan ifølge Microsoft blive ophævet automatisk efter 24 timer.
Det kan være en god idé at vente 24 timer for at se, om kontoen bliver tilgængelig igen.
Rettelse 3: Brug af siden til nulstilling af konto
Denne Microsoft-supportside giver endnu et fingerpeg om, hvorfor en konto muligvis er blevet blokeret midlertidigt.
Microsoft afslører i en note, at den muligvis også er blevet låst, hvis Microsoft-kontoen for nylig blev bekræftet med en sikkerhedskode modtaget via SMS.
Under alle omstændigheder linker siden til Microsoft Services-kontoens nulstillingsside , som kan bruges til at få hjælp fra Microsoft.
Linket åbner en webformular, der anmoder om nogle oplysninger. Obligatorisk er navn, en kontakt-e-mailadresse, e-mailadressen på den berørte OneDrive-konto og valg af svar på spørgsmålene “Hvilket Microsoft-produkt forsøgte du at bruge i dag” og “Hvilken type problem oplever du ved at logge ind”.
Svaret på det første spørgsmål er OneDrive, svaret på det andet “Jeg får en fejl, der kan være, at kontoen er blevet midlertidigt blokeret”.
Microsoft vil gennemgå problemet og genaktivere kontoen, efter at den har fuldført gennemgangen.
Beskyttelse af OneDrive og filer mod midlertidige eller permanente kontolåse
OneDrive-brugere har et par muligheder til deres rådighed for at undgå ethvert problem, som et midlertidigt kontoforbud kan forårsage:
- Sørg altid for, at vigtige filer synkroniseres lokalt. Du kan højreklikke på enhver mappe eller fil i Stifinder og vælge “behold altid på denne enhed”. Hvis du kører Windows 11, skal du vælge OneDrive og derefter behold altid. Dette sikrer, at alle valgte filer altid vil være tilgængelige lokalt.
- Aktiver tofaktorgodkendelse eller adgangskodefri godkendelse . Dette tilføjer et andet lag af godkendelse til ethvert loginforsøg og blokerer de fleste ondsindede aktører med det samme. Ifølge Microsoft blokeres 99,9% af angrebene automatisk , hvis to-faktor-godkendelse er aktiveret.
- Sørg for at logge ind på OneDrive- og Microsoft-kontoen mindst én gang hvert andet år, da kontoen ellers kan blive opsagt af Microsoft .