Amazon Prime: Ønsker du ikke at se reklamer? Så skal der betales mere.
Det var kun et spørgsmål om tid, før den næste store streamingtjeneste begynder at introducere reklamer. Denne gang er det Amazon Prime, eller mere præcist Amazon Prime Video, som får reklamer.
Amazon Prime-brugere, der bruger Prime Video, vil snart se reklamer, når de bruger tjenesten. Amazon hævder, at det planlægger at vise “meningsmæssigt færre annoncer” end rivaliserende streamingplatforme, men gav ikke yderligere detaljer.
Prime-brugere, der ikke ønsker at se annoncer, skal betale yderligere 2,99 USD om måneden for at gøre det.
I “En opdatering om Prime Video” forklarer Amazon, at “begrænsede annoncer” vil blive vist fra begyndelsen af 2024. Annoncer i Prime Video-indhold vil først blive introduceret i udvalgte regioner i 2024. Den første bølge vil ramme Amazon-kunder i USA , Storbritannien, Canada og Tyskland.
Senere på året vil annoncer være en almindelig begivenhed for brugere i Frankrig, Italien, Spanien, Mexico og Australien.
Der er ikke givet oplysninger om andre regioner. Amazon bemærker, at “ingen handling er påkrævet for Prime-medlemmer”, medmindre de ønsker at beholde en annoncefri Prime-oplevelse. I dette tilfælde skal de tilføje den nye annoncefri mulighed til deres konto, som vil koste $2,99 om måneden i USA.
Måske rammer det Danmark også?
Amazon sagde, at det vil afsløre lokale priser for andre lande på et senere tidspunkt.
Prime-videomedlemmer vil blive e-mailet på forhånd for at informere dem om introduktionen af annoncer til tjenesten. E-mails vil indeholde oplysninger om den nye annoncefri mulighed, og hvordan du tilmelder dig den.
Amazon-kunder i USA betaler 14,99 USD om måneden eller 139 USD om året for tjenesten. Det inkluderer Prime Video-adgang, men også andre fordele, såsom gratis levering af varer købt på Amazon, Prime Gaming og Reading og meget mere.
Kunder, der abonnerer på den annoncefrie mulighed, betaler 35,88 USD ekstra om året for det. Det er uvist, om Amazon vil give rabatter, hvis kunder foretager årlige betalinger.
Amazon gav ikke detaljer om integrationen af reklamer. Det er uklart, hvornår annoncer vil blive vist til brugerne, og om disse annoncer også vil blive vist, mens programmer eller film afspilles.
Både Disney og Netflix har også introduceret annoncedrevne planer på deres tjeneste. Disney+ er tilgængelig for $13,99 pr. måned uden annoncer i USA fra oktober og fremefter. Prisen for et Disney+ abonnement med annoncer er $7,99.
Netflix-kunder betaler 15,49 USD om måneden for Standard-planen i USA eller 6,99 USD om måneden for Standard med annoncer .
Amazon forklarer , at det er nødt til at indføre annoncering for at “fortsætte med at investere i overbevisende indhold og blive ved med at øge investeringen over en længere periode”.
Afsluttende ord
Det føles uopmærksomt at introducere annoncer på den måde, Amazon gør det på. Amazon hæver faktisk prisen på sin service, hvis kunderne ønsker at beholde den samme oplevelse, som de har i øjeblikket.